HISTORIA - AKO TO ZAČALO - ROKY 1976 - 1983


HISTÓRIA RALLYE PREŠOV


V sedemdesiatych rokoch minulého storočia sa motoristický šport na Slovensku začal sľubne rozvíjať. Pozadu neostala ani disciplína automobilové súťaže - rally. V tom čase sa jazdili trojstupňové majstrovstvá, oblastné súťaže pre začínajúcich jazdcov s treťou výkonnostnou triedou, národné majstrovské súťaže /druhá výkonnostná trieda/ a federálne majstrovstvá pre tých najlepších s prvou výkonnostnou triedou. Jazdcov bolo dostatok a organizátorov stále pribúdalo, veď, hoci to znie dnes až neuveriteľne, skoro v každom väčšom slovenskom meste sa skôr či neskôr konala nejaká rally. Tu na východe sa konali rally v Michalovciach, Košiciach /tu každoročne až dvakrát - jedna ako M-SSR a jedna ako M-ČSSR/, Spišskej Novej Vsi, Levoči, samozrejme v Poprade. Trochu ďalej na západ v Brezne, Liptovskom Mikuláši, Veľkom Krtíši. Neskôr, už v novej ére sa pripojili k organizovaniu rally aj v Rožňave, Dobšinej, Revúcej, Vranove a aj v Snine.

Motoristický Prešov nechcel ostať pozadu a tak aktivisti z AMK Šariš Prešov prišli s myšlienkou usporiadať automobilovú súťaž v Prešove. Z dostupných materiálov dokonca presne vieme, ako to bolo. 14.10.1975 na svojom výročnom zasadnutí Rada ZO Zväzarmu AMK Šariš Prešov prijala uznesenie, že po ukončení Šarišského rýchlostného okruhu motocyklov /25 ročníkov/ založí "novú záujmovo-športovú činnosť - automobilovú súťaž".

Prvý ročník Rallye Prešov sa uskutočnil 29.-30.5.1976 pod dobovým názvom O pohár Slovenskej republiky rád. Súťaž bola zaradená ako oblastný prebor. Na štart 253 kilometrov dlhej trate sa postavilo 45 posádok. Trať obsahovala len 4 rýchlostné skúšky, preto sa každá posádka snažila ísť naplno, o čom svedčil aj veľký počet rozbitých áut.



Viťazom sa nakoniec stala súrodenecká posádka Jozef a Ján Šormanovci na vozidle Škoda 110 R s náskokom 4 sekundy pred Cyprichom s Hlistou a 9 sekúnd pred Točňom so Spišákom. Na domácej pôde sa predstavili aj začínajúce prešovské posádky P.Horák - Ľ.Šariský Š 110 L, G.Palčo - V.Bánoci Trabant 601 C, L.Kačerik - V.Prisľubský VAZ 2101 MTX a I.Ernest - F.Komar Š 110 L

Neoddeliteľnou súčasťou každej rally v tomto období bolo aj slávnostné kladenie vencov k pamätníku SRR



Druhý ročník Rallye Prešov sa konal v dňoch 7. až 8. mája 1977 a bol už zaradený do majstrovstiev Slovenska. Súčasne sa na prešovskej trati išiel aj oblastný prebor. Trať bola rozdelená do 9 RS, ktoré mali spolu 89 km. Celkovo merala 456 km. Poradie v cieli bolo Palág-Jurkovič (Škoda 120S), bratia Končekovci, tretí boli domáci Horák-Šarišský. V oblastnej súťaží sa predstavili ďalší Prešovčania R.Angelovič - J.Taročko Š 110 R, J.Kočan - F.Novák Š 100 L, A.Bujňák - V.Vaľko Š 110 LS



Tretí ročník Rallye Prešov sa konal 13.-14.5.1978. Na 348 km dlhej trati bolo 7 RS, s ktorými si najlepšie poradila posádka Horňák-Jakubec na vozidle Škoda 130 RS. V krajskom prebore odštartovali ďalšie nové prešovské posádky J.Kopčák - J.Bánoci Trabant 601, M.Pisarský - B.Zozom Š 110 LS a M.Šišovský - J.Bosák Wartburg, ktorý je súčasným úradujúcim majstrom SR v triede N1. K zaujímavostiam určite treba spomenúť, že tu odštartoval svoju dlhoročnú úspešnú rally kariéru Jozef Béreš na vozidle VAZ 2101 MTX.

Štvrtý ročník Rallye Prešov sa konal 9.-10.6.1979 a mal až 12 náročných RS. Absolútnym víťazom sa stala posádka Trsťan - Vojtáš na vozidle Lada MTX. Organizovanie rally v Prešove neustále motivovalo ďalších a ďalších záujemcov o tento krásny šport. Pribudli posádky z Prešova V.Líška - J.Michalík, M.Trizna - V.Miženko a M.Diheneščík - J.Cmorej. Prešov sa stáva liahňou, v sezóne 1979 štartuje na rôznych rally až 14 prešovských posádok.



V dňoch 24.-25.10.1980 sa konal piaty ročník Rallye Prešov. Súťaž bola dlhá 380 km so 100 km RS. Ako jediná na Slovensku sa jazdila celá v noci. Štart bol o 20.00 hod. a cieľ o 4.00 hod. ráno. Od začiatku sa v čele usadili domáci Drotár s Bánocim VAZ 2101 MTX, no po kolízii v 5. rýchlostnej skúške /Ružín/ museli odstúpiť. Víťazstvo si nakoniec odniesol Rakotai s Gállom (VAZ MTX), pred Sedliačikom so Sarkom. Tretí skončili Prešovčania Trizna s Miženkom.

Šiesty ročník Rallye Prešov, konaný v dňoch 19.-20.6.1981 bol už konečne v réžii Prešovčanov, keď obsadili 1.,3.,6. a 7. miesto. Trať dlhú 300 km s 8 RS prešiel najrýchlejšie Horák s Páterom (VAZ MTX). Po ňom nasledovali Béreš s Ábošim a Drotár s Bánocim, ktorí o víťazstvo prišli penalizáciou za neskorý príchod do ČK.



18.-19.6.1982 sa uskutočnil siedmy ročník Rallye Prešov. Trať dlhú 320 km rozdelenú do 8 RS najlepšie zvládol a po druhý raz prešovskú rallye vyhral Palág s Jurkovičom (Škoda 130 RS) pred domácimi Triznom s Miženkom. Súťaž spestril J.Béreš, ktorý svoje žiguli na skoku v Ruských Pekľanoch roztrhol o zábradlie doslova napoly. Našťastie veľmi zle vyzerajúca havária nakoniec dopadla dobre a posádke sa nič nestalo. Podobne dopadol aj domáci favorit P.Horák, ktorí tu zažil asi svoju najťažšiu haváriu, paradoxne v etape, nie na RS. Našťastie aj v tomto prípade posádka vyviazla bez zranenia.

V roku 1983 sa v dňoch 17.-18.6. uskutočnil ôsmy ročník Rallye Prešov, ktorý sa stal korisťou otca a syna Turcsanyiových s vozidlom Š 130 RS. Za zmienku stojí aj v cieli druhá posádka Miloš Koleno, Stanislav Koiš na rovnakom vozidle, ktorí obaja sú aktívnymi pretekármi dodnes a môžeme ich stretnúť na každom podujatí pretekov automobilov do vrchu, resp. Stana pri podujatiach rally. Víťazstvo im uniklo len o vlások, keď na rodinnú posádku strácali len 3 sekundy.

V rokoch 1984 až 1997 sa rally v Prešove nekonala. To však nebránilo prešovským posádkam jazdiť ďalej a šíriť "prešovskej jazdeckej škole" dobré meno na slovenských, federálnych a aj zahraničných súťažiach.




 © 2019 Slovakia Rally System (srs@srs.sk)