|
|
|
|
| HISTORIA - ROKY 2009 - 2018 |
| | |
HISTÓRIA RALLYE PREŠOV
Po roku 2005 nastala v usporadúvaní prešovskej rally pauza trvajúca až do r. 2009. Dá sa povedať, že od roku 2009 až dodnes trvá tretia éra Rally Prešov,
ktorú už desiaty rok organizačne pripravujú Vladimír a Rastislav Bánociovci.
Šestnásty ročník Rallye Prešov sa uskutočnil netradične už v piatok 1.mája 2009. V sobotu a v nedeľu potom podujatie pokračovalo 2. ročníkom Šarišského slalomu,
ktorého história sa začala písať v roku 2006. Od tej doby sa už stalo tradíciou, že po skončení rally sa pokračuje ešte slalomom zaradeným do Majstrovstiev Slovenska
a v posledných 6 rokoch aj do Majstrovstiev Zóny Strednej Európy.
Úvodnú RS, ktorou bol nový mestský okruh okolo mestskej haly - centra rally, vyhral Drotár na Škode Octavii WRC pred Bérešom ml. (Peugeot 207 S2000),
druhú a tretiu Bereš ml., štvrtú znovu Drotár. Po štvrtej RS bol medzi nimi rozdiel len 0.4 s, pričom tretí Gavlák strácal už viac ako minútu.
Rozhodnutie v boji o víťazstvo prišlo na RS 5, na ktorej domáca posádka dostala defekt a získanú stratu už nedokázala zmazať a tak nakoniec Drotár
obsadil až 5.miesto. O uvoľnené druhé miesto zviedli boj Gavlák (Mitsubishi Lancer Evo IX.) s Grzybom (Fiat Punto S2000) a Hadikom (Subaru Impreza).
V cieli boli úspešnejší zahraniční jazdci, druhé miesto obsadil Poliak Grzyb a tretie Maďar Hadik.
V tomto roku mal pri prešovskej rally svoju "slovenskú" premiéru aj Slovenský Rally Pohár. Na štart sa postavilo 5 posádok, spomedzi ktorých najrýchlejší
bol Peter Pigula spolu s Vladimírom "Kuňasom" Lieskovcom na Škode Favorit. Druhé miesto obsadil Vladimír Jankovič s Miroslavom Palkom na Renaulte Clio a tretí
v cieli boli Peter Danielis a Adriana Marinecová na Suzuki Swift.
Až dvanásť rokov trvalo, kým znovu v Prešove (počas sedemnásteho ročníka) vyhral domáci jazdec.
V roku 2010 sa to konečne podarilo najdlhšie jazdiacej posádke na Slovensku
I. Drotárovi s V. Bánocim na Octavii WRC. Hneď zo začiatku vyhrali prvé štyri RS, v ďalších štyroch boli raz tretí, dvakrát druhí a ešte raz prví.
Druhí skončili Poliaci G. Grzyb – R. Zavada a tretí Česi Orság – Vajík. Zaujimavosťou tohto ročníka bolo, že všetky 3 úseky rýchlostných skúšok boli okruhové resp. polokruhové.
Prvá bol klasický okruh v Ľuboticiach, nasledovala "polookruhová" RS Šalgovik, ktorej 1 kolo malo cez 7 km a úsek, ktorý sa len raz opakoval mal zhruba kilometer, a tretia bola
tiež "polookruhová" RS Červenica, pričom 1 kolo mal skoro 14 km a úsek, ktorý si posádky 1x zopakovali mal cez 5 kilometrov.
Už osemnásty ročník Rally Prešov sa konal tradične na prelome jarných mesiacov a to 29.4 – 1.5 .2011. Toto podujatie bolo druhým podujatím slovenského
šampionátu, ktorý niesol názov DMACK Tyres rally Majstrovstvá Slovenskej republiky 2011. Pre posádky bolo pripravených 9 rýchlostných skúšok s celkovým
počtom ostrých kilometrov 103,6. Na štarte bolo vidieť aj Patrika Sandela, švédskeho jazdca, ktorý má na konte niekoľko titulov medzi nimi aj titul
juniorského majstra sveta z roku 2006. Predstavil sa na Škode Fabia S 2000 navigovaný Steffanom Parmanderom za tím KL Racing. Prešovské trate prišli
pokoriť aj iné zahraničné posádky, tradične francúzska posádka Laurent Viana s Isabellou Galmiche, premierovo s Citroenom C4 WRC, ale aj ukrajinská dvojica,
jazdiaca podujatia IRC, Oleksii Tamrazov a Ivan German na Forde Fiesta S 2000. Najúspešnejší v tomto roku bol Jozef Béreš ml., ktorý si vybojoval prvé miesto,
druhý skončil Poliak Chuchala a tretí domáci Tibor Cserhalmi, ktorý pre penalizáciu klesol z druhého miesta na tretie. Spomenúť treba aj poliaka Grzyba, ktorý v prvej polovici súťaže jasne dominoval,
žial pre neho po poškodení zadného kolesa na RS 6 musel po RS odstúpiť.
Súťaž v roku 2012 (devätnásty ročník) bola pozorovateľskou súťažou pre FIA Európsky pohár a tak priniesla aj rad zmien. Rally bola dvojdňová, pre MSR sa každý deň započítaval zvlášť.
Do zoznamu RS sa dostala opäť atraktívna RS Ľubotice a v piatok sa jazdilo aj v noci. Najlepšie začal J. Béreš jun. s R. Mullerom na Škode S2000,
nasledovaný duom poľských jazdcov Grzybom a Chuchalom. Za nimi nasledovali ďalší jazdci túžiaci po víťazstve alebo aspoň po čo najväčšom balíku
bodov do MSR – Melichárek, Drotár, Orsák. Rýchlo a isto jazdiaci Béreš nenechával nikoho na pochybách, že na tomto podujatí je najrýchlejší.
Ale ako to už na rally chodí - výsledky sa robia v cieli. Ešte pred poslednou RS mal na druhého Grzyba náskok viac ako minútu, no prišla posledná RS,
asi chvíľka nepozornosti a ich Škodovka sa ocitla tesne pred horizontom za obcou Ovčie mimo trate. Z víťazstva sa tak napokon v cieli tešil G. Grzyb s J. Hundlom, druhí boli bratia
Melichárovci a tretí domáci matadori Drotár s Bánocim.
| |
|
| | |