|
|
|
|
| HISTORIA - MOTORISTICKÝ ŠPORT V PREŠOVE |
| | |
HISTÓRIA MOTORISTICKÉHO ŠPORTU V PREŠOVE
Začiatky novodobého motoristického športu v meste Prešov siahajú do roku 1947, kedy sa v centre mesta uskutočnil prvý ročník motocyklových pretekov na okruhu -
Šarišský rýchlostný okruh motocyklov.
Celkovo sa v Prešove uskutočnilo 31 ročníkov týchto pretekov, ktoré boli zaradené do majstrovstiev Československa a Slovenska. Štartovali na nich takí pretekári, akými boli František Šťastný, Maďar Deliman,
Bořivoj Sedláček, František Srna, Edo Bertoli, Peter Baláž, neskôr Pavol Dekánek, Bohumil Staša. Organizovanie týchto pretekov "vychovalo" v Prešove špičkových motocyklových pretekárov,
predovšetkým bratov Petra a Imricha Majorošovcov a Mariána Troligu, ktorí získali aj niekoľko federálnych titulov majstrov ČSSR!
Začiatkom 70. rokov sa po 25. ročníku prerušilo usporadúvanie motocyklových pretekov. V Prešove však stále bolo veľa priaznivcov motoristického športu aj aktívnych pretekárov,
ktorí dosahovali dobré výsledky v motocyklových, motokárových a automobilových súťažiach. V roku 1975 sa rozhodli funkcionári z AMK Šariš Prešov nadviazať na tradíciu
Šarišského rýchlostného okruhu motocyklov a v roku 1976 zorganizovali 1. ročník rallye s dobovým názvom O pohár Slovenskej republiky rád.
Automobilové súťaže boli v Prešove veľmi populárne, o čom svedčil hlavne veľký počet prešovských posádok. Medzi najznámejšie patrila posádka I.Drotár - V.Bánoci, P.Horák - P.Páter
a množstvo ďalších. V osemdesiatych rokoch aktívne jazdilo až 15 posádok z Prešova.
Aj vďaka tomu aktivisti z AMK Šport Prešov usporiadali v roku 1977 prvý ročník automobilových pretekov do vrchu.
Preteky sa konali na kopci na Cemjatu. Trať mala 2220 metrov, prevýšenie 113 metrov a obsahovala 5 pravých a 6 ľavých zákrut.
Žiaľ, v roku 1983 sa konali v Prešove na dlhú dobu posledné automobilové preteky. Rally sa zastavila po 8 ročníkoch a preteky do vrchu po šiestich (v roku 1979 sa nekonali).
Našťastie, prešovskí diváci sa mohli aspoň tešiť na občasné preteky motokár, konané v uliciach mesta. Aj v tejto disciplíne dosiahli Prešovčania pozoruhodné výsledky, hlavne z AMK VĽAD Prešov,
ktorí sa pravidelne zúčastňovali aj federálnych majstrovstiev /P.Páter, E.Ferenc, M.Ferenc, J.Marton, M.Voronin a ďalší/.
Koncom 80-tych rokov sa obnovila tradícia motocyklových pretekov. Postaral sa o to známy motoristický aktivista Š.Tomko z AMK Delňa. Preteky sa z dôvodu bezpečnosti a rekonštrukcie mesta presťahovali z centra
na diaľničný úsek D1. Posledné preteky rýchlostných motocyklov sa v Prešove jazdili v roku 1992. Ich organizátori na motocyklový šport nezanevreli a dnes pravidelne usporadúvajú motokrosové preteky v okolí mesta.
V 90. rokoch sa súťaže motokár presunuli z ulíc mesta na rozsiahle parkovisko pred mestskou halou, kde sa v roku 1995 konalo posledné podujatie.
V roku 1998 sa prešovskí motoristickí nadšenci a priaznivci automobilových súťaží rozhodli nadviazať na tradíciu rally v meste a zorganizovali 9. ročník Rally Prešov.
Obnovená premiéra vyšla organizátorom na jednotku, a tak sa Rally Prešov udomácnila v kalendári MSR a stala sa ich neodmysliteľnou súčasťou.
Aj v súčasnej dobe je v Prešove množstvo jazdcov, ktorí sa pravidelne zúčastňujú podujatí v rámci Majstrovstiev Slovbenska v rally, resp. Slovenského Rally Poháru.
|
|
| | | | | | | © 2019 Slovakia Rally System (srs@srs.sk) |
|
|
|